Thursday 10 January 2013

Nyawa Anda

As Salam and Hi

Saya ini seorang jururawat dan amat bangga profession saya.

Ramai berfikiran menjadi jururawat tidak memerlukan akademik yang tinggi. Anda semua salah. Jururawat perlu berlajar segala ilimu perubatan dari perihal badan manusia, fungsi fungsi tiap organ dalam badan, ubatan, tindakan ubatan, kesan dan kesan sampingan, pemberian dose ubat yang betul, kuman kuman yangmenyebabkan penyakit, (Sains dan metamatik), jenis jenis pembedahan, jenis jenis penyakit dan mengapa pembedahahan dan penyakit terjadi
Cara berkommunikasi, pemakanan. Pendik kata apa yang doctor/ pharmacy belajar semua jururawat kena tahu.

Wahai kawan kawan di luar sana. Dulu nak jadi jururawat senang tetapi kelayakan memasuki bersesuaian. Hari ini pun senang tetapi kelayakan telah tersimpang kerana tujuan utama pelajar di ambil adalah untuk::
Keuntungan
Yang lebih menyedihkan ramai tenaga pengajar tidak berkelayakan.
Seorang yang baru Lulus menjadi pengajar tidak akan dapat megajar dengan baik kerana bidang kejururawatan memerlukan ilmu dan kemahiran.

Bayangkan diri anda/anak anda berada di hospital tetapi jururawat tidak dapat mengira dose ubat yang patut diberi. Apa akan terjadi. Kiraan bukan mudah dari Gm hingga ke microgrm.

Ramai jururawat hari ini lulus dengan CGPA yang baik (3-5 hingga 4) tapi bila ditanya cara pengiraan tidak dapat dijawab atau apa apa tentang bidang mereka tidak dapat menjawab dengan tepat

Berhati hati bila masuk hospital. Pastikan dapat kan nasihat orang lama dalam bidang ini untuk nasihat.
Jangan paksa atau galakan anak anda menjadi jururawat jika tidak berminat dan tidak berkelayakan.
 
Dr Aishah

No comments:

Post a Comment